Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. Meer info

Spring naar inhoud

Over het SCD

Efficiëntere en goedkopere bedrijfsvoering, maar ook het verkleinen van de kwetsbaarheid van kleinere gemeenten was een belangrijk doel om het Servicecentrum Drechtsteden (SCD) in 2008 op te richten. Inmiddels heeft de professionaliteit een vlucht genomen en is het Servicecentrum Drechtsteden alweer tien jaar expert in gemeentelijke bedrijfsvoering.

Smeerolie

"Het SCD is een organisatie die gemeenten en gemeentelijke instellingen in de Drechtsteden ondersteunt bij hun bedrijfsvoering. Denk bijvoorbeeld aan ICT, financiën en inkoop, personeel en organisatie en juridische zaken. Wij maken beleid, adviseren onze klantorganisaties en voeren het uit. Ik omschrijf het SCD weleens als de motor achter de bedrijfsvoering van onze klanten. Maar je kunt ook zeggen dat we de smeerolie zijn of de spin in het web. We zien, horen en weten veel van onze klanten.’’

Efficiënt en goedkope bedrijfsvoering

"De gemeenten in de Drechtsteden werken al heel lang samen en voeren meerdere taken gezamenlijk uit. Ook is ruim 10 jaar geleden de gedachte ontstaan om de bedrijfsvoering te bundelen. We wilden een efficiëntere en goedkopere bedrijfsvoering. Andere  belangrijke doelen waren ook het verhogen van de professionaliteit en  het verkleinen van de kwetsbaarheid bij de gemeenten. Als een gemeente maar één P&O-er heeft en die wordt ziek, ontstaat er al snel een probleem. Doordat wij voor meerdere gemeenten werken, kunnen we de bedrijfsvoering slimmer en goedkoper uitvoeren dan wanneer zij het ieder voor zich zouden doen.’’

Nauwe relatie met klanten

"Wij staan voor een uitmuntende basisdienstverlening. Voor adviesdiensten en producten van hoog niveau en we hechten aan een nauwe relatie met onze klanten. Daarom werken onze adviseurs zo veel mogelijk op locatie, bij de klant. Ik vind het belangrijk dat klanten vol overtuiging met ons in zee gaan, omdat ze weten dat ze goed worden geholpen voor een scherpe prijs én omdat bij ons veel kennis zit over het netwerk van de Drechtsteden."

Blik vooruit: vaker maatwerk en innoveren

"Na de vorming van het SCD in 2008 was het even wennen voor zowel klanten als medewerkers, maar inmiddels hebben we de basis goed op orde. Daarom is het nu tijd voor de volgende fase. Daarin draait het niet meer uitsluitend om efficiënt werken, maar zullen we laten zien dat we een professionele club zijn die een meerwaarde kan bieden. Ik voorzie dat we vaker maatwerk gaan leveren. Sinds kort helpen we een aantal gemeenten om een voorselectie te maken bij bepaalde sollicitatieprocedures en te adviseren over de kandidaten. Dit soort op maat gesneden diensten zullen belangrijker worden. Misschien hadden we in het begin een beetje last van het Calimero-effect, zo van: ‘wij zijn maar van de bedrijfsvoering’. Inmiddels gedragen we ons meer als een Wickie de Viking: voor elk probleem bedenken we een slimme oplossing. Innoveren, doorontwikkelen en out-of-the-box-denken zullen in de toekomst steeds belangrijker worden.’’

Streven naar rapportcijfer 9+

,,We hebben een rondje gemaakt langs onder andere gemeentesecretarissen, bestuurders en raadsleden en horen we alom dat onze basisdienstverlening goed staat aangeschreven. Klanten geven aan dat ze graag zouden zien, dat wij ook bij strategische vraagstukken kunnen meedenken en adviseren. Dat willen wij zelf ook en kunnen dat beslist waarmaken mits we tijdig worden ingeschakeld. We zijn pas tevreden als onze klanten ons een 9+ als rapportcijfer geven.’’